Lean Økonomistyring/Accounting

DENNE SIDE ER UNDER UDARBEJDELSE!

Vi har desværre haft travlt siden lanceringen af vores nye hjemmeside. Derfor er vi desværre bagud med et par sider. Vi beklager forsinkelsen!

Foreløbig tekst

Hvad er Lean Økonomistyring?

Lean Økonomistyring handler om, at tilpasse virksomhedens økonomistyring til Lean i virksomheden. Lean Økonomistyring benævnes også Lean Accounting.

Eksempler er:

  • Resultater måles på værdikæder og ikke på afdelinger/funktioner.
  • Lagerstatus sker på udvalgte lagringspunkter.
  • Kører med ét niveau i styklister.
  • Træk fra lagre sker via "backflush" (træk fra lagre ved færdigmelding).

Samtidig handler Lean Økonomistyring om at levere værdi for kunderne. Eksempelvis om kun at levere de målinger der anvendes i organisationen, at skabe et gennemskueligt system osv.

Performance Management

Lean Økonomistyring handler også om målinger eller Performance Management. Evnen til at implementere synlige, operationelle og værdiskabende målinger. Målinger der løbende fortæller den reelle situation, så der straks kan tages aktion ved afvigelser, frem for månedsrapporter som ingen alligevel kan huske historikken bag.

Læs mere om Lean og målstyring >

Resultater med Lean i Økonomistyring

De mulige resultater med Lean Økonomistyring er mange. Bl.a.:

  • Frigjort tid i økonomifunktionen til projekter og Lean.
  • Måling på værdikæder fortæller hvor pengene tjenes.
  • Tilpasning af økonomifunktionen til virksomhedens øvrige Lean-aktiviteter.
  • Medarbejderinvolvering og indflydelse.

Flexkom har ikke værktøjer inden for Lean Økonomistyring specifikt.

Gratis Download

> Klik er for gratis download af
   Lean-værktøjer

 

Struktureret system og orden med 5S

5S er et værktøj til at skabe system og orden i en virksomhed. Samtidig udtrykker 5S en holdning til at have struktur på arbejdspladsen.

Med 5S bliver arbejdspladser, reoler, filsystemer mm. mærket op og sat i system, så dokumenter og informationer kan findes uden spildtid.

5S står for:

  1. Sortér.
  2. System i tingene.
  3. Systematisk rengøring.
  4. Standardisér.
  5. Selvdisciplin.

Resultater med 5S

  • Bedre ergonomi og arbejdsmiljø.
  • Kvaliteten hæves.
  • Tidsbesparelse.
  • Øget produktivitet.
  • Øger trivsel.
  • M.fl.