De 8 spildtyper (Muda) i Lean Produktion
Gratis DownloadIndenfor "Spild i Lean Produktion" kan følgende downloades: Præsentation af de 8 spildtyper: |
De 8 spildtyper i Lean ProduktionDe 8 spildtyper i Lean er grundlæggende for forståelse af Lean. Ingen kunder vil betale for aktiviteter der indeholder spild. Derfor bør spildet i produktionen reduceres. Man har i mange år talt om de 7 spildtyper i Lean. De er siden forsøgt udvidet til både 8, 9...ja endda op til 14 spildtyper er blevet nævnt. Video om grøn, gul og rød tid (spildtid)Vi har lavet en video om grøn, gul og rød tid + spild i Lean > Kunderne definerer spildetDet er ultimativt kunderne som definerer spildet. Men hvis man løber de 8 spildtyper igennem vil man erfare, at meget at spildet behøver kunder ikke gøre os opmærksomme på. Vi ved det godt. Spildtyperne i forhold til administrationDe oprindelige spildtyper stammer fra produktion. Det betyder, at man bruger ord som "overproduktion", "lager" og "transport". Vi oplever i Flexkom, at disse spildtyper kan sende et forkert signal i administration. Så hvis I skal anvende Lean i hele organisationen, så overvej at tilpasse spildtyperne så de passer til alle medarbejdere. Målet er, at få et fælles sprog. Læs om Flexkoms forslag til tilretning af spildtyperne til både produktion og administration på vores blog "Dansk Lean Forum". De 8 spildtyperDe oprindelige 8 spildtyper er:
|
Beskrivelse af de 8 spildtyper i Lean Produktion
Spildtype: Overproduktion
Overproduktion handler om, at man producerer varer før der reelt er behov for dem. Der kan være tale om for mange emner (flere end den efterfølgende proces vil anvende), at der produceres for hurtigt (at den efterfølgende proces alligevel ikke anvender emnerne i samme takt) og at der produceres for tidligt (at varer lagerføres inden de anvendes igen). Der er en række risici ved at gennemføre overproduktion. Den største risiko er, at emnerne senere viser sig ikke at være gode. Altså at man har produceret en masse varer, som senere må kasseres.
Det handler med andre ord om, at producere i takt med den efterfølgende proces eller kundes behov.
Overproduktion fører altid til andre spildtyper i form af lager, transport og søgetid.
Spildtype: Transport
Transport handler om unødvendige transporter af emner og mennesker mellem processer. Transport er i sig selv ikke værdiskabende for et produkt, samtidig med at der er fare for skader på produkter og for ulykker (kørsel med trucks). Samtidig skal der bruges dyrebare medarbejdere, som kunne producere gode emner, til at gennemføre transporterne.
Spildtype: Ventetid
Ventetid handler om, at processer eller medarbejdere venter på, at en arbejdsgang afsluttes, venter på varer eller på information. Ventetid er på ingen måde værdiskabende og her handler det om at udnytte specielt medarbejderne i en eventuel ventetid (uden at de bliver stressede).
Spildtype: Overforædling
Overforædling handler om, at man gennemfører flere processer på et produkt end kunden reelt ønsker. Det kan eksempelvis være, at man leverer en bil med CD-anlæg som standard, hvor en kunde måske kun ønsker en radio. Eller hvor man leverer en computer, der kan meget mere end en kunde har behov for, hvilket er meget udbredt i dag. Det handler med andre ord om, at man kun producerer netop det kunden ønsker.
Spildtype: Lager
Lagring af råvarer, produkter under produktion eller som færdigvare skaber ingen værdi og bør minimeres/elimineres. Lager indeholder samtidig fare for ukurans (eksempelvis ved ændrede kundebehov, teknologiskifte osv.) og desuden vil gennemløbstiden forlænges unødvendigt.
Spildtype: Fejl og returløb
Genbearbejdning eller omkørsler handler om, at processer gentages flere gange eller at der bruges tid på at reparere et produkt inden det kan gå videre til næste proces eller til kunden. Her er igen tale om en aktivitet som ingen ønsker at betale for.
Spildtype: Bevægelser og søgning
Bevægelser som spildtype handler om, at medarbejdere eller produkter bevæger sig unødvendigt. For medarbejdere handler det om, at de flytter sig mellem processer for at hente værktøjer eller varer eksempelvis pga. uhensigtsmæssig indretning af arbejdspladsen.
Spildtype: Uudnyttet viden
Uudnyttet viden handler grundlæggende om, at en organisation ikke udnytter den store viden og de mange forslag som medarbejderne har. Det handler om, at man i stedet for at ansætte en masse chefer og konsulenter til at optimere en proces, ansætter nogen der kan omsætte medarbejdernes gode forslag til handlinger.
Gratis Download> Klik er for gratis download af |
Struktureret system og orden med 5S5S er et værktøj til at skabe system og orden i en virksomhed. Samtidig udtrykker 5S en holdning til at have struktur på arbejdspladsen. Med 5S bliver arbejdspladser, reoler, filsystemer mm. mærket op og sat i system, så dokumenter og informationer kan findes uden spildtid. 5S står for:
Resultater med 5S
|