Ulovlig brug af Flexkom foto

Teknologisk Institut har i 2½ år anvendt et billede fra Flexkom til markedsføring af deres eget Lean spil. De indrømmer kopiering, men vil kun betale en sølle kompensation. Deres begrundelse er, at man ikke kan se, at der er tale om et Flexkom foto. Reelt siger de, at de har "kopieret fra en tilfældig side" - kunne lige så godt have været fra en strikkeklub. Men hallo - I har kopieret et billede fra et konkurrerende produkts hjemmeside! Som hvis Danske Bank kopierede fra Sydbank eller Mega Blocks fra LEGO's hjemmeside.

Så det springende punkt er, om man kan genkende Flexkoms logo på nedenstående billede. Vi mener, at mange folk i Lean-branchen godt kender til Flexkoms logo. Dermed mener vi også, at Teknologisk Institut har brudt markedsføringslovens §1. Heri står der, at man ikke må ”lukrere på andre”. Og ifølge §18 må ”erhvervsdrivende ikke må benytte forretningstegn og lign. der ikke tilkommer dem”.

Kan du genkende Flexkoms logo?

Se billedet i stort format >


 Teknologisk Institut Lean kopiering af billede