Administrative kontorrobotter (RPA)

Flexkom leverer optimerede, driftssikre og resultatskabende kontorrobotter!

Hvad er en administrativ robot?

En administrativ robot er IKKE en fysisk robot - som vi kender det fra produktion :-)
En kontorrobot er et stykke software, som kan afvikle en administrativ proces. Det stærke ved en kontorrobot er, at den kan arbejde på tværs af mange systemer - ERP, CRM, Outlook, Excel m.fl. Dermed kan den også udgøre en integration imellem systemer.

Hvorfor automatisere administrative arbejdsgange og processer?

Mulige effekter af administrative robotter:

  • Robotter kan håndtere svingende kapacitet (eks. sæson) - uden fejl og overarbejde
  • Mindre personuafhængighed på kritiske processer – eks. godt ved sæsonudsving, kan køre om natten osv.
  • Kvalitet – robotten laver de fejl, som den programmeres til… eller ikke!
  • Ensartethed - tidsforbrug, kvalitet
  • Bedre trivsel – fjerne spidsbelastninger, fokus på de “komplicerede (sjove) opgaver” (dem der “bare kører igennem” tager robotten)
  • Mulighed for insourcing af processer – eks. økonomiprocesser der er flyttet udenlands - dermed bevares kontrollen over processen og kompetencen flyttes inhouse
  • Forbedret kundeservice - kvalitet, stabilitet, kapacitet, måske priser mm.
  • Og ikke mindst reduktion af omkostninger

Hvilke processer er egnet til automatisering

Hvilke processer der er egnet kan beskrives i én sætning:

Optimerede regelbaserede processer med høj frekvens

Forklaring til ovenstående:

  • Optimerede: En proces der er rodet - giver en rodet robot (tidskrævende at programmere, tidskrævende at vedligehold, mindre gennemskuelig) - og ofte også mere ustabil.
    En del af optimering er også definere en best practice - der må ikke være forskellige metoder blandt medarbejdere.
  • Regelbaseret: En robot kan kun i begrænset omfang "tænke selv" - så processen skal være regelbaseret. En robot kan reelt køre en proces, som måske har 10% frafald - og så kan medarbejdere håndtere de 10% med stor fokus - frem for at bøvle med alle 100%.
  • Høj frekvens: Der skal være en hvis frekvens og/eller tidsforbrug involveret i processen for at det kan svare sig...

Hvad er potentialet? En undersøgelse fra McKinsey og Innovationsfonden fra 2017 siger, at op til 40% af alle administrative processer/arbejdsgange er egnede.

Processen er afgørende for succes

Der er dog omvendt ingen tvivl om, at snakken om administrative robotter kan skabe frygt og jobusikkerhed.

Derfor bør arbejdet med implementering af kontorrobotter suppleres med følgende trin:

  • Koble det ind i en strategisk sammenhæng
  • En klar strategi for "hjemtagning af gevinst" - og deraf en klar elevatortale - vær ærlig!
  • Organisering af automatiserede processer - hvem har ansvaret for en robot? Hvem er procesejer?
  • Robotkompetencer - inhouse eller eksternt
  • Udvægelse af egnede processer
  • Modning af udvalgte egnede processer
  • Evt. en pilot
  • Implementering af den/de første robotter
  • Driftssetup og løbende optimering af robot
  • Opfølgning på effekt
  • Flere robotter...

Læs mere

Læs mere om kontorrobotter/RPA inkl. de 5 dimensioner i egnede processer >

Flexkom og Sowaio

Flexkom og Sowaio samarbejder tæt om levering af stærke stabile robotter:

  • Flexkom hjælper med det strategiske, kommunikation, udvælgelse, modning mm.
  • Sowaio er verdensmester i udvikling, programmering og ikke mindst driftssikring af administrative robotter

Er du blevet nysgerrig?

Ring eller skriv til Mikkel på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller ring på 51525811.

Skal vi kontakte dig?

Ugyldig indtastning
Ugyldig indtastning

Eller benyt vores kontaktformular