Lean spil produktion: "Byggeflow"

Video

Præsentationsvideo (5:45 min.):
(hvis du ikke kan se videoen - så klik her for at se på YouTube)

Læringspunkter

Spillet anvendes til træning af ledere og medarbejdere i:

  • Leans 5 principper 
  • Effekten af fysisk flow-optimering (layout)
  • Effekten af flaskehals-fokus (udjævning af belastning/cyklustider)
  • Læring om "takt-tid" begrebet i Lean
  • Forskellen på tryk- og træk-principper
  • Træk-produktion via Kanban lagerstyring
  • Forskellen på flow-produktion og enkeltstyksproduktion 

Se uddybning af læringspunkterne nedenfor.

Om spillet

Overordnet om spillet:

  • Grundudgaven af spillet varer ca. 2 timer 
  • Derudover kan spillet krydres med ekstra kobling til egen hverdag, træning i værdistrømsanalyse, træning i spildtyper, handlingsplan i forhold til egen produktion osv.
  • Ét spil skal minimum have 8 deltagere - og helst ikke over 15 (flere spil kan evt. gennemføres samtidigt (kræver en erfaren instruktør))

Yderligere info:

  • Spillet er baseret på simple LEGO-modeller og kræver derfor ikke fikse fingre for at kunne gennemføres
  • Der produceres 30-72 emner i hver runde (6 min.)
  • Spillet består i alt af 4 runder (og evt. flere eks. til illustration af enkeltstyksproduktion)
  • Efter hver runde udfyldes et resultatskema - som både har fokus på de "kolde facts" og på ledelsestid og trivsel

Deltagerne skal finde løsningen

I spillet er der indbygget en proces for læring og fremdrift.
Men det er vigtigt at understrege, at den endelige flow-løsning skal findes af deltagerne. De skal udarbejde et flow, på baggrund af tiderne i deres spil.

Læringspunkter i spillet

Uddybede læringspunkter:

  • Leans 5 principper - de kommer tydeligt frem i spillet
  • Indblik i effekten af fokus på "fysisk flow" og "tidsmæssig flow" - hvad er effekten af, at flytte rundt på maskiner/processer vs. at få udjævnet procestid og have flaskehalsfokus?
  • Forståelse for flow og flaskehalsfokus - uanset hvor meget der presses igennem de enkelte processer, så er flaskehalsen afgørende for output
  • Forståelse for udjævningsprincippet i Lean (inkl. begrebet "takt-tid")
  • Forståelse for forskellen på tryk og træk - produktion ud fra "forecast" og produktion efter "kundebehov"
  • Læring om Kanban-lagerstyringsprincippet - kun producere hvis "kunden" har trukket (eller ikke)
  • Spillet har også fokus på arbejdsglæde og ledelsestid - hvad er effekten af skiftet fra kaotisk kamp for at levere til stabilt flow?
  • Spillet kan også anvendes til træning i gevinsterne ved enkeltstyksproduktion (også en del af vejledningen)

Køb af spillet

Læs om mulighederne for køb af "Byggeflow" Lean spil >

Tilpasning af spil

Spillet kan tilpasses efter behov. Eksempelvis med omstillingstider, kvalitetsfokus, fysisk indretning, procestider mm.
Fordi der er tale om simple LEGO modeller, kan der let tilføjes yderligere LEGO klodser hvis procestiderne ønskes forlænget.

Vi anvender også spillet til illustration af flaskehalsfokus i administrative funktioner. Her ændres afdelingernes navne blot til salg, indkøb, planlægning osv.

Billeder fra spillet

Flaskehalsen kæmper med at følge med og andre har ventetid:

Lean produktion spil flaskehalsLean produktion spil ventetid

Udjævning af tider efter 2. runde:

Lean spil produktion udjævning takt-tid

Resultatskema - der måles også på ledelsens tid til ledelse og på trivsel:

Lean spil produktion resultatskema

Her en ekstra runde - en 5. runde - hvor deltagerne har forsøgt sig med enkeltstyksproduktion (ikke flow imellem flere pladser):

Lean spil produktion lego

Detaljer om spillet

Varighed

Hvor spillerunde tager 6 minutter. Der er 4 runder i alt. Samlet tager spillet typisk 2 timer inkl. diskussioner relateret til egen arbejdsdag.
Hvis der tilføjes ekstra kobling til egen hverdag, træning i værdistrømsanalyse, træning i spildtyper, handlingsplan i forhold til egen produktion osv. - så vil varigheden forlænges.

Antal deltagere

Der skal minimum være 8 deltagere inkl. en facilitator. Der er roller til 10 deltagere, så ved 8 deltagere er nogle roller slået sammen. Hvis flere end 10 deltager, kan nogle hjælpe med tidstagning. Yderligere deltagere kan få rollen som "Lean agent" og skal finde forbedringsmuligheder. Det anbefales ikke at der er alt for mange deltagere. Så ender det i snak.

Alternativt kan der gennemføres flere spil samtidigt. Dette kræver dog en erfaren facilitator.

Læringspunkter: Flow, tryk/træk, udjævning, kanban

Der er fokus på fysisk flow, udjævning af tider, takt-tid, Kanban, tryk og træk, gennemløbstid.
Spillet kan godt anvendes i administration, men det kræver en facilitator, som kan dreje fokus og linke til administrative arbejdsgange.

Forberedelse til spillet for ledelsen

Spillet viser en markant produktivitetsstigning. Derfor bør ledelsen - inden spillet - have meldt klar ud i forhold til Lean og hvad den øgede produktivitet skal bruges til. Ellers kan spillet skabe mere frygt end gavn.

Engelsk vejledning

Spillet kan leveres med en engelsk vejledning. Bemærk at den danske vejledning er nyere end den engelske version.

De 4 runder

  1. runde: Uhensigtsmæssig flow. En oppasser er fuld beskæftiget med at flytte varer. Flaskehalse. Mange varer på lager. Få kundeordrer leveres.
  2. runde: Optimeret fysisk flow. Men endnu ingen udjævning af tider. Oppasser ændrer rolle til eks. tidstager eller Lean agent. I runde 2 tages der tid på procestiderne. Lidt bedre produktivitet (skyldes mest erfaringen fra første runde), men fortsat meget lager.
  3. runde: Inden runde 3 skal deltagerne udjævne procestiderne, så flaskehalsen forsvinder. De introduceres til takt-tid, som de skal forsøge at holde sig under for at oprylde kundens behov. I runde 3 er der langt bedre leveringsevne og færre varer i arbejde.
  4. runde: Problemet i runde 1-3 er, at der arbejdes efter tryk princippet. Der produceres "det der mangler på lager" og der kommunikeres meget om hvilken variant der skal laves. Derfor introduceres nu træk princippet via Kanban imellem processerne. Med Kanban lægges loft på lagre og leveringsevnen stiger yderligere. Desuden bliver der mere stille, for signalet om kundens behov sendes via Kanban.

I alle runderne måles gennemløbstiden med en orange klods. I de første 2 runder kommer den typisk slet ikke igennem, men strander på et lager.

Spillets indhold

Indholdsliste:

  • Komplet Lean spil med ca. 1.200 klodser
  • Kvalitetskasser med låg til klodser - kasser er mærket med indhold
  • Kuverter til pakning af "færdige emner" under spil
  • Orange klods til måling af gennemløbstid
  • "Paller" til transport af emner (fil til print af ekstra paller fremsendes)
  • PPT præsentation til brug ved spil
  • Detaljeret vejledning (leveres som fil)
  • Forsendelse til adresse i Danmark (vægt 5,2 kg)

Lean Produktion spil Lean produktion spil

Spillet inkluderer ikke:

  • 2 stk. stopure til brug under spil (findes i mange mobiltelefoner)
  • Plancher til resultatskema (vejledningen indeholder skabeloner)

Billede til brug på sociale medier

Lean spil produktion

Rettighedsbrug (LEGO gruppen)

LEGO er et varemærke tilhørende LEGO Gruppen.
Lean spillet er ikke støttet, sponsoreret eller godkendt af LEGO Gruppen.

Kaffemøde med Flexkom

Kontakt Flexkom

Ny viden om Lean

Strategisk Lean

I Flexkom anvender vi metoder fra Lean til at hjælpe jer til at opnå strategi og mål!
Det kalder vi "strategisk begrundet Lean".

Grundtanken i Lean er at levere den ønskede værdi til kunden - med den mindst mulige indsats!
Det sker ved at reducere spild - returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean skaber flow og får styr på processer, arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv.

Ledelsesmæssigt bidrager Lean også med målstyring, warroom, tavlemøder, struktureret problemløsning og løbende forbedringer.

Læs mere: Hvad er Lean >