Tips til at få succes med OEE

Tips til succesfuld implementering og anvendelse af OEE.

Medarbejderne se OEE som et positivt værktøj

  • Et værktøj til selvhjælp – ikke overvågning (måler på maskinen – ikke manden) – ”fra meninger til fakta”
  • At ledelsen dagligt lytter og reagerer på OEE-data – og at der reelt tages actions på læringspunkter
  • At ledelsen i ord og handling (og målsætninger) viser, at OEE går efter bolden (maskinen) – ikke manden
  • At lederne kigger indad, hvis der er nogle, som ikke gør ting rigtigt ift. OEE (eks. taster forkerte stopkoder)

Undgå at det bliver et irritationspunkt

  • Start med få stopkoder
  • Stopkoder skal kunne tastes ”lige hvor jeg står” (undgå afstand) - evt. automatisere de frekvente stop
  • Undgå at ”slå i hovedet” – hvis data enten ikke er valide eller hvis målsætninger ikke afspejler virkeligheden (Derfor vigtigt med fleksible åbningstider og muligheden for variable målsætninger)
  • Planlægning skal tilpasse plan til reelle OEE-data (ikke bare smide urealistiske planer hovedkulds ud i driften)
  • Hvis det bliver anvendt som overvågning – så dør det (starter med sabotage – eks. ”maskine i tomgang”)

OEE sammen med ”Daily Huddle”-møder (planlægningsmøder)

Ledelse

  • Husk at proces konfirmere – tid til dialog, skabe forståelse, følge op osv.
  • Husk at følge op på korte stop (medmindre de er automatiserede)
  • Husk at succesfuld OEE kræver en høj grad af tillid til ledelsen!

Flexkom hjælper jer gerne

Vi hjælper bl.a. med træning i den købte OEE-løsning - og ikke mindst også i det daglige forbedringsarbejde ud fra jeres OEE-data i den daglige drift.

Se hvordan Flexkom kan hjælpe til succesfuld OEE-arbejde >

Kom i gang med OEE

Kaffemøde med Flexkom

Kontakt Flexkom

Ny viden om Lean

Strategisk Lean

I Flexkom anvender vi metoder fra Lean til at hjælpe jer til at opnå strategi og mål!
Det kalder vi "strategisk begrundet Lean".

Grundtanken i Lean er at levere den ønskede værdi til kunden - med den mindst mulige indsats!
Det sker ved at reducere spild - returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean skaber flow og får styr på processer, arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv.

Ledelsesmæssigt bidrager Lean også med målstyring, warroom, tavlemøder, struktureret problemløsning og løbende forbedringer.

Læs mere: Hvad er Lean >