Guide til valg af OEE-løsning

Hvad bør I kigge efter ved valg af OEE-løsning?
Alle nedenstående punkter er inspiration - måske behøver I ikke dem alle.

OEE-måling?

Skal løsningen kunne:

  • Standardisering af stopkoder + kun vise relevante ved hver maskine
  • Angive stopkoder ”i nuet” – og gerne hvor medarbejderen arbejder
  • Dele ét stop op i flere stop årsager
  • Tilføje kommentarer til stop
  • Automatisering af frekvente stop
  • Beregne OEE inkl. hastighed og kvalitet
  • Let at ændre åbningstider (hvor mødetider varierer)

Data i realtid?

Skal løsningen kunne:

  • Live data på storskærme – selv lave, tilrette, antal skærme
  • OEE per skift, top 3-5, OEE sidste døgn, rød/grøn (over eller under mål)
  • Variable OEE-mål (eks. forskellige mål for dag, aften osv.)

Rapporter og analyser?

Skal løsningen kunne:

  • Datanedbrydning – ex. vise OEE per skift, produkt osv.
  • "Mean Time Between Failure" analyser

Online adgang til data?

Skal løsningen kunne:

  • Tilgå data fra eks. mobiltelefon (eks. lettere hvis man får et opkald som ”vagt”)

Integration med ERP?

Skal løsningen kunne:

  • Integration med ERP-system – udveksling af data som normtider, planlægning osv.
  • Integration med vedligeholdssystemer - for mere maskinbaseret vedligehold

Kobling til support og vedligehold?

Skal løsningen kunne:

  • ”Tilkalde hjælp” uden at forlade maskinen – eks. om snarlig materialemangel
  • ”Alarm”-mulighed eks. når stop XX har været i over YY min. (SMS, mail)
  • Koble OEE med vedligehold – mere intelligent vedligehold end ”kalendervedligehold" (maskintid, antal osv.)

Kom i gang med OEE

Kaffemøde med Flexkom

Kontakt Flexkom

Ny viden om Lean

Strategisk Lean

I Flexkom anvender vi metoder fra Lean til at hjælpe jer til at opnå strategi og mål!
Det kalder vi "strategisk begrundet Lean".

Grundtanken i Lean er at levere den ønskede værdi til kunden - med den mindst mulige indsats!
Det sker ved at reducere spild - returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean skaber flow og får styr på processer, arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv.

Ledelsesmæssigt bidrager Lean også med målstyring, warroom, tavlemøder, struktureret problemløsning og løbende forbedringer.

Læs mere: Hvad er Lean >