Lean Produktion/logistik: Produktkategorisering (ABC-kategorisering)

Produktkategorisering handler om, at skabe en fælles synlig prioritering og fokus i hele forsyningskæden. Det giver en række gevinster omkring salg, leveringsevne, lagre, planlægning, indkøb osv. Altså en gevinst for alle i kæden. Men det kræver også, at man er villig til at træffe nogle nødvendige strategiske beslutninger.
I denne video om produktkategorisering får du præsenteret gevinsterne ved kategorisering, fordelene for de enkelte led i forsyningskæden, eksempler på målinger efter implementering af produktkategorisering og tips til implementering.

Indhold i video:

  • Hvad er produktkategorisering?
  • Hvordan laves kategorisering?
  • Eksempler på kategorier
  • Kategorier skal være synlige
  • Fordele for kunder, afd. osv.
  • Eksempler på målinger
  • Implementering
  • Læs mere

Længde video: 15:16.

Læs mere om produktkategorisering og download materiale

Læs mere om produktkategorisering, download den anvendte præsentation i videoen og download evt. præsentationen som notatark.
Læs mere og download materiale >

Link til NYE VIDEOER

Vi har i mellemtiden lavet nye videoer - flere er på vej!
Link til gratis Lean e-learning videoer (kursus) >

Kaffemøde med Flexkom

Kontakt Flexkom

Ny viden om Lean

Strategisk Lean

I Flexkom anvender vi metoder fra Lean til at hjælpe jer til at opnå strategi og mål!
Det kalder vi "strategisk begrundet Lean".

Grundtanken i Lean er at levere den ønskede værdi til kunden - med den mindst mulige indsats!
Det sker ved at reducere spild - returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean skaber flow og får styr på processer, arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv.

Ledelsesmæssigt bidrager Lean også med målstyring, warroom, tavlemøder, struktureret problemløsning og løbende forbedringer.

Læs mere: Hvad er Lean >