Mange produktionsvirksomheder taler om forebyggende vedligehold. Som oftest er baseret på kalenderen - hver uge skal vi tjekke X, hver måned skal vi udskifte Y osv.
Men hvorfor ikke basere vedligehold på maskindata? Hvor vi udføre vedligehold efter antal slag, antal timer kørt eller antal nedbræk?
Optimering af montage – celle eller linje – Lean Produktion
“Montage” kan være mange ting og med mange typer emner. I den artikel på Dansk Lean Forum giver jeg nogle eksempler på optimering af montage. Som inspiration.
Case: Igangsætning af planlægningsmøder - Daily Huddle
Vi er i gang med at hjælpe en større dansk organisation i gang med Daily Huddle møder. De kalder projektet for "bedre planlægning".
Og vi ser allerede mange af de stærke effekter af Daily Huddle planlægningsmøder:
Alle bedre til at lære af sidste uge – noget jeg/vi vil gøre anderledes i næste uge, opgaver hvor jeg fremover vil bede om hjælp osv.
Alle bedre til at planlægge, se en uge frem – ikke blot ”spise af en opgavebunke”
Alle bedre til at vurdere den samlede belastningssituation. Har jeg brug for hjælp (er i ”rød”)? Eller er jeg i "grøn" og kan hjælpe en kollega, der er i ”rød”?
Alle bedre til at tænke optimering – samkørsel, tage opgaver for hinanden (eks. fordi de ligger tæt geografisk), bede om hjælp/sparring osv.
Højere grad af robusthed (mindre personafhængighed) + fastholde anvendelse af ”ny viden” – sikre at robusthed forbliver høj efter træning
TILLYKKE til nye Lean Manager Green Belts - med 10,25 i snit
I fredags havde vi flere Lean Manager Green Belts til eksamen - med ekstern censor fra SDU! De havde alle gennemført uddannelsen via vores selvstudie - med bog, videoer, ekstra materiale...
Lad os tage en kop "online kaffe" - så du kan møde Flexkom - og vi kan drøfte om, og evt. hvordan, Flexkom kan hjælpe jer til højere trivsel og stærkere konkurrencekraft! Book online "kaffemøde" med Flexkom >
Behov for ny viden om Lean?
Vi har alt - gratis videoer, webinar, kurser, uddannelser og rådgivning/konsulenthjælp. Se mulighederne for ny Lean viden >
Lean har fokus på at skabe værdi for kunderne/borgerne/modtagerne med den mindst mulige indsats. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.
Lean skaber flow og får styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Ledelsesmæssigt er Lean også stærk i form af målstyring, problemløsning, planlægning og løbende forbedringer.
I arbejdet med Lean kan det gavne at få uddannet nogle ledere og medarbejdere på et Lean kursus eller en Lean uddannelse. Det kan også foregå som et intern kursus.