Vi gennemfører endnu en Lean Specialist uddannelse i uge 48! 5 dage med fokus på Lean! Du lærer om Hoshin Kanri (målstyring), Toyota Kata, QRM/Q-ROC, Lean innovation og SCRUM og Lean ledelseskultur. En fantastisk uddannelse!
Uddannelsen gennemføres helt uden brug af Powerpoints. Vi anvender kun flipovers og øvelser hele ugen. Dog udleveres Powerpoints til notater.
Hvorfor forlader vi $-zonen? I $-zonen bidrager vi med værdi for kunderne. Alligevel befinder vi os ikke ret meget i zonen... Vi render rundt og laver en masse nødvendig eller unødvendig spild. I Lean jagter vi bl.a. at reducere mængden af spildtid...
Lean har ét fokus - hvad skaber værdi for kunderne! Vi glemmer det ikke i arbejdet med Lean, men kan alligevel godt miste lidt fokus på kunderne under konkret arbejde med Lean. Læs her et indlæg om en Værdistrømsanalyse gennemført udefra og ind.
Lean behov anno 2019 (kundefeedback) - Vinder kursusside
Written on .
Vinderkurser til "Kundefokus 2019"
Tusind tak for jeres deltagelse i vores "Kundefokus 2019"-undersøgelse.
I stedet for at uddele 2 x iPad Pro og 4 kursusvindere - så har vi valgt at uddele 2 x iPad Pro og give alle deltagere i undersøgelsen et gratis kursus!
Vindere af en iPad Pro
Vi har trukket vinderne! Men vi håber, at kunne overraske dem på et kursus. Så hvis vinderne melder sig til et kursus - så overrasker vi dem her. Ellers sender vi iPads med posten.
Tilføjelse efter kurser - vindere af iPads: Susanne Carlsen, NCC Industry A/S Morten Hougaard, Essentia Proteins
Vælg dit vinderkursus i 2019
Du kan vælge imellem følgende 3 kurser. Alle foregår i Videnparken, Fredericia.
- Lean Administration én dag - praktisk, øvelser, eksempler - Lean Produktion to dage
Der er desværre ikke flere pladser på kurset: - Lean Produktion én dag - praktisk, spil/øvelser, eksempler (specialkursus til vindere)
Deadline for tilmelding er den 10. marts 2019!
Tilmelding
Tak for interessen, men tilmelding er lukket for denne gang.
Kan Lean anvendes i busbranchen - hos danske busvognmænd?
Flexkom har haft fornøjelsen af, at mødes med en mellemstore busvognmand for at forfølge dette spørgsmål. Og svaret blev et klart ja! Der er også potentiale med Lean i busbranchen.
I Lean arbejder man med opdeling af medarbejdertid i 3 farver - grøn, gul og rød tid!
Grøn = Værdiskabende for en kunde - intern eller ekstern! Gul = Nødvendigt spildtid. Eks. finde filer frem, hente, lave dagsorden, transport, lave referat osv. Rød = Unødvendigt spildtid. Eks. søgetid, overservicering, ventetid, afbrydelser osv. = de 8 spildtyper.
Flexkom har besøgt en mellemstor busvognmænd for at undersøge ovenstående. Vi havde et super spændende møde. Konklusionen var klar - ja Lean kan anvendes i busbranchen.
Den 20. januar 2015 afholdte Mikkel Smith en workshop for ca. 48 deltagere fra APVU (Administrativt Personale Ved Unddannelsesinstitutioner).
Vi kom omkring nogle centrale elementer i arbejdet med Lean Administration:
Kundeværdi og spild. Herunder brainstorm på spild.
Tips til personlig effektivitet.
Interne kommunikationsregler - møder, mails, telefoni, forstyrrelser mm. Fastlægge version 1.
5S og 5S-standarder. Fastlægge version 1.
Standardisering og best practice. Lean spil til illustration af fordele ved standardisering.
Værdistrømsanalyser. Afprøvet i praksis på dagen.
Kaizen forbedringstavlen.
Forandringskurven, personprofiler i forhold til Lean.
Egen handlingsplan.
Evaluering.
Feedback'en fra deltagerne? Fantastisk!
Tjek disse eksempler på feedback fra deltagerne:
"Det var da et super seminar :-). Med en super god underviser. Kedede mig ikke et eneste sekund."
"Tusind tak for samværet i går – det var en super god dag. – Mine kolleger er helt høje endnu, og vi har afsat 1 time den 28. januar til at samle op og planlægge videre på nogle områder "
"Mikkel var rigtig god til at formidle det store emne og holde fokus – også hen på eftermiddagen"
"Tak for en super inspirerende dag!!"
"Tak for et super godt seminar i går. Det var inspirerende - og med en rigtig god foredragsholder"
I Flexkom anvender vi metoder fra Lean til at hjælpe jer til at opnå strategi og mål! Det kalder vi "strategisk begrundet Lean".
Grundtanken i Lean er at levere den ønskede værdi til kunden - med den mindst mulige indsats! Det sker ved at reducere spild - returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.
Lean skaber flow og får styr på processer, arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv.
Ledelsesmæssigt bidrager Lean også med målstyring, warroom, tavlemøder, struktureret problemløsning og løbende forbedringer.